Van dinsdag 23 april 2024 tot en met vrijdag 27 april 2024 vinden er werken plaats aan onze IT/infrastructuur.

Daardoor zijn wij met momenten minder goed telefonisch bereikbaar.

Krijgt u ons niet aan de lijn? Probeer het gerust later nog eens, of contacteer ons via: contactformulier.

Onze excuses voor het ongemak en alvast bedankt voor uw begrip!

 

Ons onthaal van ons kantoor in Waasmunster zal vanwege de werkzaamheden gesloten zijn op woensdag 24/04.

 

Menu

De digitale meter uitgelegd

Er is heel veel onduidelijkheid over de invoer van de digitale meter. Begrijpelijk. Er wordt heel veel over verteld en verschillende bronnen spreken elkaar tegen. Bovendien zaaide VREG in juni 2019 nog meer verwarring door een besluit van de Vlaamse Regering aan te vechten. Hoe zit het nu precies? Wat weten we zeker en wat niet? In onderstaand artikel leggen we het u stap voor stap uit.

 

Wat is de digitale meter?

 

De digitale meter, soms wel de slimme meter genoemd, is de digitale versie van de analoge elektromagnetische meter die u nu wellicht nog in huis hebt.

De digitale meter meet 2 dingen:

  • Hoeveel energie u verbruikt
  • Hoeveel energie u op het net zet

Verbruiksmeter  Digitale elektriciteitsmeter 

Wie krijgt de digitale meter?

 

In Vlaanderen komen als eersten aan de beurt:

  • Zonnepanelenbezitters
  • Budgetmeterklanten
  • Nieuwbouwers
  • Grondige renoveerders
  • Vervanging van defecte analoge meter

Het Brusselse en Waalse gewest hebben andere regelingen. 

De timing:

  • De uitrol van de digitale meter start op 1 juli 2019
  • Tegen 2022: digitale meter bij alle zonnepaneeleigenaars
  • Tegen 2034: digitale meter bij iedereen

Kan ik de digitale meter weigeren?

 

Nee. Maar u bent niet verplicht om de deur open te doen. Nochtans raden we aan om mee te werken want de extra kosten die tegenwerking met zich meebrengt, worden doorgerekend aan alle klanten van het net.

 

Wat zijn de voordelen van een digitale meter?

  • U betaalt geen prosumententarief meer
  • Er komt geen meteropnemer meer langs want uw digitale meter geeft automatisch de meterstanden door aan Fluvius
  • U krijgt inzicht in uw energieverbruik: wanneer verbruikt u het meest, welke toestellen verbruiken het meeste energie, …?

 

Draait mijn digitale meter dan niet meer terug?

 

Jawel, als u daarvoor kiest.

In maart 2019 werd een politiek akkoord gesloten over de meter. Iedereen die zonnepanelen installeert of installeerde vóór 31/12/2020 krijgt de keuze:

  • U blijft nog 15 jaar in het oude systeem van de terugdraaiende teller en betaalt prosumententarief
  • U schakelt over naar de slimme meter en betaalt geen prosumententarief

Als u kiest voor dat laatste, dan betaalt u voor de stroom die u afneemt en krijgt u niks voor de energie die injecteert op het net. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk stroom te verbruiken op het moment dat de zonnepanelen energie opwekken. Anderzijds betaalt u geen prosumententarief.

 

VREG werkt tegen

 

In juni 2019 vocht de VREG de beslissing van de regering aan bij het Grondwettelijk Hof: zij eist de vernietiging van het decreet. Het Grondwettelijk Hof doet gemiddeld pas na een jaar een uitspraak. Het kan dus nog een hele tijd duren vooraleer er een definitieve beslissing genomen wordt. Minister voor Energie Lydia Peeters staat sterk in haar schoenen:

  “Dit decreet werd zonder één tegenstem goedgekeurd in de plenaire vergadering. Dit is gelukt omdat het juridisch een goed onderbouwd  dossier is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het Grondwettelijk Hof ons daarin zal volgen.”

Een digitale meter kan toch niet terugdraaien?

Toch wel. U ziet het wijzertje niet meer terugdraaien zoals bij uw oude meter, maar het terugdraaien gebeurt wel degelijk. De digitale meter ‘draait terug’ op een virtuele manier. Doordat deze meter ook de energie meet die u op het net zet, weet Fluvius perfect hoeveel energie u zelf opgewekt heeft.

Hoeveel bedraagt het prosumententarief tegenwoordig?

 

Prosumententarief

Moet ik nu kiezen voor een digitale meter of niet?

 

Het antwoord op die vraag is helemaal anders voor een gepensioneerd koppel dan voor tweeverdieners met schoolgaande kinderen. Via onderstaande link kunt u een simulatie maken, specifiek voor uw verbruiksprofiel en situatie. De simulator is ook nuttig voor wie een warmtepomp heeft en voor gezinnen die de aankoop van zonnepanelen nog overwegen.

Informeer u goed zodat u weet welk scenario voor u het voordeligst is!

 

Zijn batterijen een oplossing?

 

Gesteld dat VREG haar slag thuishaalt en u niet meer kunt genieten van het terugdraaieffect, dan zijn batterijen zeker het overwegen waard. Een batterij slaat de energie op die 's middags, wanneer u niet thuis bent, opgewekt wordt. 's Avonds haalt u dan de zonne-energie uit uw batterij. Een gewone thuisbatterij is perfect om een avond te overbruggen. 

Onze batterijen

 Batterx

 

Nieuwsartikels over de digitale meter

 

 

 

 

Komt u er niet uit?

Wilt u ons per mail contacteren of graag een afspraak maken voor langs te komen op kantoor?

Contacteer onze Customer Service via ons contactformulier: 

Customer service 

U kan via deze link ook een offerte aanvragen of een storing melden. 

Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 09u00-12u00 & van 13u00-17u00. 

 

 

Waasmunster

052 69 16 52
Dommelstraat 72
9250 Waasmunster

Brecht

03 369 19 03
Kraaienhorst 2A
2960 Brecht

Waver

02 616 19 19
Avenue Vésale 32a
1300 Waver

 

Waarmee kunnen we helpen..