Menu

Premie zonnepanelen vanaf 2022

Kom jij in aanmerking voor de premie? Ontdek het hier.

Eenmalige investeringspremie 

 

De nieuwe premie voor zonnepanelen zal enkel van toepassing zijn voor nieuwe installaties met een omvormervermogen kleiner of gelijk aan 10 kVA, geplaatst door een RESCert-installateur.

In 2023 zal de premie maximaal €750 bedragen

 

De premie kan toegekend worden op voorwaarde dat:

 

    • De premie kan aangevraagd worden door natuurlijke personen en andere rechtspersonen (organisaties, vennootschappen, ….).
    • De premie geldt enkel voor gebouwen
      • die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius uiterlijk op 31-12-2013,
      • of waarvoor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar geleden werd verleend en waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en de EPB-aangifte op tijd werd ingediend. Gebouwen die gerenoveerd worden en waarvan de omgevingsvergunning minder dan 5 jaar geleden werd verleend, komen in aanmerking als het gebouw vóór 2014 was aangesloten op het distributienet.
    • Deze premie is er voor nieuwe fotovoltaïsche zonnepanelen met een omvormervermogen van maximaal 10 kVA. De uitbreiding van een bestaande installatie komt niet in aanmerking.
    • De nieuwe zonnepanelen moeten door een installateur met een certificaat van bekwaamheid (RESCert)  op het dak van een gebouw worden geplaatst of gevalideerd. 
    • De zonnepanelen moeten worden geplaatst op een dak van een gebouw. 
    • De zonnepanelen mogen gedurende een periode van minstens 15 jaar na indienstname niet worden verplaatst naar een ander perceel.
    • De zonnepanelen mogen niet worden uitgebreid met een installatie die geniet van de regeling van de ‘terugdraaiende teller’.
    • De premie loopt vanaf 1 januari 2021 tot eind 2024. De datum van indienstname (datum van AREI-keuring) van de zonnepanelen bepaalt het premiebedrag en de premievoorwaarden. 
    • De premie kan enkel worden toegekend:
      • als achter het aansluitingspunt nog geen zonnepanelen in dienst zijn of waren (met uitzondering van het geval van een eigendomsoverdracht waarbij voorafgaand aan de eigendomsoverdracht de installatie werd verwijderd)
      • als de geplaatste zonnepanelen uiterlijk 3 maanden na de indienstname (datum AREI-keuring) bij de netbeheerder aangemeld zijn. Op het moment van aanmelding zullen een aantal bijkomende vragen gesteld worden zodat er geen afzonderlijke premieaanvraag moet ingediend worden.
      • nadat er een digitale meter is geplaatst. Dat moet gebeuren binnen de 90 dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie (Energiebesluit van 19 november 2010).
    • De premie is eenmalig en beperkt
      • tot 1 premie per woning of wooneenheid voor residentiële gebouwen
      • en tot 1 premie per gebouw voor niet-residentiële gebouwen.

Procedure

U kunt deze premie aanvragen

Fluvius betaalt de premie uit.

Bedrag

  • Het premiebedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast. De datum van indienstname van de zonnepanelen bepaalt het premiebedrag.
  • Het premiebedrag is begrensd tot 40% van de investeringskosten inclusief btw, vermeld op de facturen.
  • Of een woning al dan niet op het distributienetwerk aangesloten is met 'uitsluitend nachttarief', heeft geen invloed op onderstaande bedragen.
  • De premie wordt berekend op basis van het vermogen van de zonnepanelen zelf (dus niet het vermogen van de omvormer).
  • In 2023 zal de premie 150 euro/kWp bedragen voor installaties tot maximaal 4 kWp en bijkomend 75 euro/kWp van 4kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal 750 euro.
  • In 2024 zal de premie 75 euro/kWp bedragen voor installaties tot maximaal 4 kWp en bijkomend 37,5 euro/kWp van 4kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal 375 euro.

Bron: Vlaanderen.be

Meer info/voorwaarden kan u hier terugvinden

 

Aanvraag premie zonnepanelen

De aanvraag van de premie voor uw zonnepanelen verloopt via Fluvius.

Wij verzorgen de melding voor u. Deze melding moet eerst verwerkt worden door Fluvius, voordat u de premie voor de zonnepanelen bij Fluvius kan aanvragen.

Nadat Fluvius uw dossier heeft verwerkt zal u van Fluvius een "G-nummer" ontvangen waarmee u via het portaal van Fluvius uw aanvraag kan starten.

Dit kan tot enkele maanden na plaatsing duren.

 

Wat doet u zelf? 

- Vraag tijdig uw digitale teller aan. 

De premie aanvragen na ontvangst van uw factuur. De aanvraag is persoonsgebonden en vereist verificatie van uw identiteit.

Een digitale meter is vereist voor de aanvraag van de premie. Deze kan u aanvragen op de website van Fluvius, wij adviseren de aanvraag tijdig in te dienen.
We doen er tevens alles aan om de plaatsing en oplevering te voorzien binnen de beloofde termijn. Echter zijn we niet verantwoordelijk voor eventuele wijzigingen en/of vertragingen bij de overheidsdiensten.  

 

Wil u ook tot 80% van uw opgewekte energie zélf gebruiken?

Vraag vandaag nog uw vrijblijvende offerte!

Ik wil een offerte

Particuliere of industriële projecten

Vraag uw gratis offerte aan

 

  • Jarenlange expertise en betrouwbaarheid: Als onderdeel van D'Ieteren en met jarenlange ervaring, biedt Go-Solar niet alleen deskundigheid in zonne-energiesystemen, maar ook de zekerheid van een stabiele en betrouwbare partner. Wij staan bekend om onze hoogwaardige producten en uitmuntende klantenservice, waardoor elke installatie naadloos verloopt.

 

  • Geen voorschot vereist: Bij Go-Solar vragen we geen voorschotten, wat het voor onze klanten makkelijker maakt om te investeren in duurzame energie zonder initiële financiële zorgen. Wij nemen alle stappen van het proces uit handen, van planning en installatie tot onderhoud en ondersteuning, om een soepele overgang naar zonne-energie te garanderen.

 

  • Volledige ontzorging: Van eerste consultatie tot de uiteindelijke installatie en nazorg, Go-Solar begeleidt u naadloos door het hele proces, zodat u zonder zorgen kunt genieten van duurzame energie.
Persoonlijke informatie

Wij gebruiken uw gegevens uitsluitend om u een aanbod te doen dat perfect aansluit bij uw behoeften. Voor meer informatie over welke gegevens wij verzamelen, kunt u ons privacybeleid raadplegen.

Heeft u een vraag?  Praat met Customer Service

Waarmee kunnen we helpen..