Van dinsdag 23 april 2024 tot en met vrijdag 27 april 2024 vinden er werken plaats aan onze IT/infrastructuur.

Daardoor zijn wij met momenten minder goed telefonisch bereikbaar.

Krijgt u ons niet aan de lijn? Probeer het gerust later nog eens, of contacteer ons via: contactformulier.

Onze excuses voor het ongemak en alvast bedankt voor uw begrip!

 

Ons onthaal van ons kantoor in Waasmunster zal vanwege de werkzaamheden gesloten zijn op woensdag 24/04.

 

Menu

Dag van de Ondernemer: Het verhaal van An en Chris

Geplaatst: 2019-08-21

Terug naar blog overzicht

Vandaag is het de Dag Van De Ondernemer. Een mooie kans om onze zaakvoerders eens in de kijker te zetten. Want wie zijn de mensen achter het verhaal van Go-Solar eigenlijk? Maak kennis met An en Chris!

Chris, wanneer is de kriebel bij jou ontstaan om zelfstandige te worden?

Chris: Voor een baas werken was mijn ding niet. Toen ik pas afgestudeerd was, heb ik even in loondienst gewerkt en ik voelde al meteen: “dit blijf ik niet doen”. Ik heb altijd al de microbe gehad om te ondernemen. Toen ik 16 was, stelde ik na de schooluren brommers af voor vrienden en kennissen. Op woensdagnamiddag was het soms file bij ons thuis!

An, wanneer heb je besloten om mee in de zaak te gaan?

An: Ik stond eigenlijk al vanaf dag 1 aan Chris zijn zijde. Ik was zijn eerste secretaresse. In het begin combineerde ik Go-Solar met thuisverpleging. Ik deed dat heel graag dus ik kon het moeilijk loslaten. Maar bij de opening van onze tweede vestiging werd het te druk. Ik was dikwijls bij patiënten thuis aan het bellen en moest ’s middags slapen als ik een vroege shift had gehad. Dat werd onhoudbaar. Daarom ben ik drie jaar geleden fulltime mee in de zaak gestapt.

Wat is jouw rol nu binnen het bedrijf?

An: Ik ben een echte people person dus het was al snel duidelijk dat ik alles rond HR op mij zou nemen. Om me voor te bereiden heb ik cursussen rond ondernemen en bijscholingen over HR gevolgd. Ik heb me ook verdiept in cijfers en strategie. Nu focus ik op het uitrollen van een degelijk HR-beleid en verzorg ik de HR-administratie, zoals contracten en policies.

Wat zorgt ervoor dat je er elke dag weer keihard tegenaan gaat?

Chris: De overtuiging dat ik iets kan bijdragen aan het grotere geheel. Wij bouwen elke dag groenestroominstallaties en zorgen ervoor dat onze klanten weer wat minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Dat blijft mijn grootste drijfveer.

Wat was de grootste moeilijkheid waarmee je ooit geconfronteerd bent?

An: De crash van 2012, toen de overheid plots de subsidies voor zonnepanelen afschafte. Je ziet iedereen rondom je de boeken toedoen. Dan krijg je schrik. Maar Go-Solar heeft het overleefd, en als we zo’n crisis kunnen overwinnen kan er niet veel meer fout gaan. Bovendien leer je relativeren. In 2012 hebben we 30 mensen moeten ontslaan. Dat was vreselijk. Daardoor beseffen we nu dat het geen ramp is als één collega beslist om de firma te verlaten. Het bedrijf stáát er nu wel. (denkt na) Eigenlijk is het niet slecht dat die crisis gebeurd is. Nu kunnen we de wereld aan.

Chris: De grootste ambetantigheid in zakendoen voor mij is dat we afhankelijk zijn van onstabiele politieke beslissingen. De mensen weten niet meer waaraan of waaraf. Politici zijn nooit duidelijk en voorstellen blijven altijd jaren slabakken. Je kan niet op de politiek rekenen.

Welk onderdeel van je bedrijf wil je in de komende maanden of jaren verbeteren?

An: Ik wil me verdiepen in millennials. Wat zoeken ze in een job? Wat vinden ze belangrijk? Ik wil graag een officieuze ‘Werkgever van het Jaar’ worden voor deze doelgroep. We willen bijvoorbeeld ons Go-Solarcafé meer uitspelen. ’s Middags eens tafelvoetbal gaan spelen, een praatje slaan, … Werk en privé mogen gerust wat meer in elkaar overlopen. We willen dat onze mensen gráág komen werken, niet dat ze komen werken omdat het nu eenmaal moet. Als mijn mensen gelukkig zijn, ben ik dat ook. Bovendien leveren gelukkige werknemers betere resultaten.

Chris: Ik wil meer lean gaan werken. Alle processen efficiënt op elkaar afstemmen. Daarvoor hebben we recent ook iemand aangenomen. Onze nieuwe collega gaat onze communicatie meer automatiseren en centraliseren. Zo kunnen we onze klanten beter informeren over hun project. Het doel is uiteindelijk om de klantentevredenheid verder te verhogen.

Wat is de beste investering die je ooit gedaan hebt?

An: Mensen aanwerven. We kunnen het niet alleen.

Chris: Ons personeelsbestand, inderdaad. En zelf zonnepanelen leggen, want dat was de start van dit bedrijf [WaasSolar ontstond nadat Chris had gezien hoe amateuristisch de plaatsers van zijn eerste zonnepanelen te werk gingen, nvdr]. Ook ons gebouw was een belangrijke investering: zonder hadden we nooit zo kunnen groeien. 

Heb je inspirerende voorbeelden waar je naar opkijkt?

Chris: Elon Musk. Hij heeft dezelfde visie, hij wil de wereld ook duurzamer maken. Alleen doet hij dat met verschillende bedrijven en natuurlijk op iets grotere schaal. (lacht) Musk is een pionier: had Tesla niet doorgeduwd, dan hadden andere automerken nu ook geen aanbod elektrische wagens gehad. Nu moeten ze wel switchen van brandstof naar elektrisch, of ze verliezen marktaandeel. En dan vergaat het hen zoals Kodak destijds. Als je gelooft dat er niks zal veranderen, besta je binnen 15 jaar niet meer. En dat heeft Elon Musk goed gezien.

Waar haal je nieuwe ideeën en een frisse kijk op je zaak?

Chris: Ik volg veel online groepen over batterijopslag, EV, solar, … Vaak zijn dat ook buitenlandse groepen. Ik haal eruit wat voor ons bedrijf en in ons land ook interessant kan zijn.

An: Ik lees veel over HR en management maar ik lees ook graag boeken over totaal andere sectoren. Zo heb ik onlangs een boek gelezen van Jonnie Boer, chef-kok en eigenaar van sterrenrestaurant Librije. Dat boek was voor mij een grote inspiratiebron over klantbeleving. Hoewel een restaurant niks te maken heeft met zonnepanelen heb ik er heel goede out-of-the-box ideeën aan overgehouden.

Wat vind jij essentieel aan goed ondernemerschap?

An: Eerlijkheid op alle vlakken. Bij ons geen omkoperij, wanbetaling, zwartwerk, … Ik behandel anderen zoals ik zelf behandeld wil worden.

Chris: Niet iedereen pakt het zo eerlijk aan, en dat leidt tot chaos. Jammer genoeg wil dat niet zeggen dat die bedrijven niet blijven bestaan.

An: En kwaliteit. Kwalitatieve producten, mooie afwerking, goed opgeleide mensen en goed leiderschap. Enkel zo werk je aan een langetermijnvisie.

Chris: Klopt, een slechte naam verspreidt zich snel. Ik wil klanten van tien jaar geleden recht in de ogen kunnen kijken als ik ze ergens tegenkom. Je begint dat al te zien bij die eerste groepsaankopen: nu blijkt dat er destijds werd gekozen voor kwantiteit en niet voor kwaliteit. Bovendien heeft een slechte reputatie ook een negatieve invloed op je personeel. Een van onze concurrenten kan zijn personeel nauwelijks langer dan een jaar houden. Dat is bij ons gelukkig anders.

Hoe ontspan jij na een drukke werkdag?

An: Lekker eten of gaan eten. Dat hoeft zelfs geen sterrenrestaurant te zijn, gewoon een pakje friet van de frituur kan ook al smaken. (lacht) We kunnen ook heel goed ontspannen in onze jacuzzi of door een wandeling met de hond.

Chris: We hebben ook een klein bootje liggen op de Schelde waar we in de zomerweekends al eens mee gaan varen.

Welk advies wil je geven aan startende ondernemers?

An: Never give up. Ook al lukt het bij anderen niet, blijf doorzetten en in jezelf geloven.

Chris: Inderdaad, tegenslagen zijn de beste leerscholen.

An: En ga verstandig om met geld. Steek alles wat binnenkomt terug in je bedrijf, niet in dikke auto’s en mooie huizen. Dat komt later. Eerst verdienen, dan belonen.

Tags: Ondernemen,

Komt u er niet uit?

Wilt u ons per mail contacteren of graag een afspraak maken voor langs te komen op kantoor?

Contacteer onze Customer Service via ons contactformulier: 

Customer service 

U kan via deze link ook een offerte aanvragen of een storing melden. 

Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 09u00-12u00 & van 13u00-17u00. 

 

 

Waasmunster

052 69 16 52
Dommelstraat 72
9250 Waasmunster

Brecht

03 369 19 03
Kraaienhorst 2A
2960 Brecht

Waver

02 616 19 19
Avenue Vésale 32a
1300 Waver

 

Waarmee kunnen we helpen..